Bulgaria
info@babyspace.bg 359 2 489 94 92
2015-11-13 11:51:04 +0200 Език, фантазия, общуване. Детето на 3 години е готово да завладее света! Развитие на детето между 24 и 36 месеца

Развитие на детето между 24 и 36 месеца

Развитие на детето между 24 и 36 месеца 470 900
Език, фантазия, общуване. Детето на 3 години е готово да завладее света!

Навършването на тригодишна възраст на детето ни дава възможност да развием още повече връзката си с него, да го научим на самодисциплина, но и да му помогнем повече от всякога да придобие самочувствие и самоувереност, от които ще има нужда през целия си живот.

Тяло
По физиологически причини тялото на детето на три години ще се освободи от мазнините от бебешката възраст, мускулите ще станат по-силни и тялото ще започне да изглежда по-зряло. След навършване на три години, тялото започва да отслабва и да се издължава. Аналогично развитие се наблюдава и при крайниците на детето, които също започват да отслабват.  В много случаи увеличаването на ръста на детето е много по-голямо от увеличаването на теглото му, като по този начин изглежда много слабо. Това обаче е напълно нормално и не трябва да ни притеснява, ако, разбира се, детето се храни правилно. Лицето му също претърпява промени - най-вече по отношение на формата. От сега нататък черепът ще се увеличава леко на дължина, а долната челюст ще става все по-ясно изразена. Също така, горната челюст започва да расте. Това е така, защото се подготвя за появата на постоянните зъбки на детето!

Движение
Едно дете на три години има много умения - може да кара колело, да се качва и слиза по стълби с лекота, да стои клекнало, да стои на пръсти или на един крак, да стъпва в ритъм, да ходи напред и назад, да ходи на пети ако иска, стои с изправени рамене без да гледа надолу, да хваща и да хвърля топката над рамото си и т.н.  Играта му ще стане концентрирана, което означава, че няма да се върти постоянно без причина. Ще може да си играе с играчките си и да се отдаде на играта. Въпреки това, активната моторика ще продължи да се развива и след третата година на детето, защото сега то използва тялото си, за да изрази това, което мисли или чувства, но и за да разбере по-добре новите понятия и непознатите думи. Например, ако му говорим за самолет, то ще започне да имитира движението на самолета с ръчички - дейност, в която трябва да го окуражим, тъй като е особено важна за развитието на едно тригодишно дете. 
Едно голямо постижение на детето на три години е, че може да извърши точни движения с ръцете и с пръстите си. Ще може да хваща молив като възрастен, да прерисува кръг, квадрат, да прави свободни рисунки без ясни изображения, да разкопчава дрехите си, да се храни само без да разпилява храната си, да прелива течности от един съд в друг и т.н.

Мисъл и логика
Защо? Това е думата-запазена марка на детето, което току що е навършило три години. Ще ни засипва с въпроси без да спира. Това, което трябва да направим, е да даваме колкото можем по-подробни отговори на въпросите му, защото по този начин задоволяваме огромното му любопитство, помагаме му да придобие повече знания и по-ясна мисъл. Също така, на 3 години ще може да казва вярно някои цветове, ще започне да има по-ясна представа за времето, ще осъзнае смисъла на броенето и е възможно да знае няколко числа, ще може да играе с фантазията си и да запомня части от дадена история, която е чуло. Въпреки това, добре е да имаме предвид, че детето на три години не може да осъзнае различните аспекти на даден проблем, да го погледне от различна гледна точка и да се справи добре, когато е изправено пред сложни предизвикателства, свързани с ученето.

Реч и общуване
Речникът на детето на 3 години съдържа около 300 думи, от които може да съставя изречения от 5-6 думи. Също така, имитира звуци, които издаваме ние възрастните, когато говорим и бърбори без спиране - основен елемент от развитието на речника му. В това отношение нашето съдействие е много важно. Добре е да споменаваме нови думи и да го молим да ги повтори, да правим подробни описания на нещата, които детето вече назовава (например описваме цвета, размера, аромата на дадено цвете) и искаме от него да направи същото описание, използваме правилно местоименията, когато му говорим и т.н. От друга страна, не трябва да ни притеснява фактът, че детето все още заменя едни гласни с други или че изобщо изпуска съгласните, които са му трудни. Тези етапи са описани подробно в "Наръчник за развитие на речта".

Емоции
За детето на три години фантазията доминира и в този период то ще изпита цялата гама от емоции. Ще влиза с лекота в различни роли и ще придава човешки качества на неодушевени предмети. Също така повечето деца на три години си имат "въображаеми" приятели, което е напълно нормално и е изцяло творчески процес. Не трябва да се заблуждаваме, като си мислим, че детето ни е самотно или има някакво емоционално разстройство. В ежедневието на  тригодишното дете често реалността ще върви заедно с фантазията до такава степен, че някоя фантастична случка е възможно да го изплаши. В този момент нашата подкрепа е много важна. Трябва да го успокоим, а не да му се присмиваме.

Общуване
Егоизмът започва да изчезва, когато детето навърши три години. Това означава, че ще започне да става самостоятелно, ще може да си играе и да се кооперира с други деца, да изразява определени предпочитания към някои хора, ще развие първите си приятелски взаимоотношения. Ще може най-накрая да споделя играчките си и агресивното поведение, което е демонстрирало в предишните периоди от живота си, ще започне да изчезва, като отстъпва място на спокойната игра, без това да означава, че ще липсва напрежение във взаимоотношенията и игрите с връстниците му.  На тази възраст ще започне процеса по осъзнаване на пола на детето, което означава, че момчетата ще показват решителност, ще бъдат доволни да играят с любимите си супер герои, докато момичетата ще искат да лакират ноктите си и да носят бижутата на мама.

Доказателства
"Детето ми е на три години и промените, които наблюдавам в него са от една страна огромни, а от друга страна много положителни . Една от тях е свързана с начина, по който играе с другите деца. Споделя нещата си, участва в групови игри без да създава проблеми, да се оплаква и да проявява егоизъм, изчаква реда си, когато отиваме на "количките" и като цяло поведението му е цивилизовано (с малки изключения, когато е изморено). Дълъг период от време (главно през втората година на детето) посветих огромна част от енергията си на опити да го накарам да играе спокойно с приятелите си, дълбоко се притеснявах всеки път, когато спореше с тях, чувствах, че съм се провалила като майка, когато падаше на земята плачейки, защото някое дете му е взело играчката. Накрая осъзнах, че предишните етапи са били необходими на детето, за да може да развие своите комуникативни способности. Трябваше да бъда по-спокойна. Ще го имам предвид със следващото си дете!"

Коментари

Neutral avatar

Подобни статии


Нашите спонсори

Нашите партньори