Bulgaria
info@babyspace.bg 359 2 489 94 92
2020-12-09 12:33:45 +0200 Независимо дали става въпрос за съученик, който е от аутистичния спектър, или за любим човек с мускулна дистрофия, детето ви вероятно има някого в живота си с увреждане, за когото възникват въпроси. Как да разговаряте с децата за хората с увреждания?

Как да разговаряте с децата за хората с увреждания?

Как да разговаряте с децата за хората с увреждания? 470 900
Независимо дали става въпрос за съученик, който е от аутистичния спектър, или за любим човек с мускулна дистрофия, детето ви вероятно има някого в живота си с увреждане, за когото възникват въпроси.

Без значение каква е ситуацията, важно е да сте подготвени и да се справите с любопитството на детето ви към уврежданията възможно най-открито и честно. Съветите, които ви представяме днес могат да ви помогнат да се подготвите за разговор с детето си за хора с увреждания, когато то идва при вас за отговори.

  1. Научете детето, че е нормално да забележи

Децата, особено по-малките, са естествено любопитни, така че когато видят човек с увреждане, първият им инстинкт е да попитат за това. Ако видите детето си да се взира в някого с увреждане започнете разговор, но избягвайте подробно обяснение и силните емоции. Кратко и ясно описание ще отговори на въпросите на детето ви като същевременно ще му помогнете да разбере, че човекът няма от какво да се срамува.

Например, ако видите дете с мускулна дистрофия в инвалидна количка можете да кажете на детето си: „Виждам, че гледаш това малко момиченце в инвалидната количка и може би се чудиш защо тя се нуждае от нея. Мускулите на някои хора работят малко по-различно и нейната инвалидна количка ѝ помага да се движи, както краката помагат на теб.“

Опитайте се да поддържате вашите описания положителни. Обяснете например, че слуховите апарати помагат на другите да чуват, а инвалидните колички помагат на другите да се движат, вместо да използвате негативна конотация (той не чува, тя не може да ходи и др.)

  1. Използвайте уважителна терминология

Децата са като гъби и попиват всичко, което чуват. Когато говорите за някого с увреждане не забравяйте, че думите всъщност могат да навредят, така че е важно да не използвате терминология, която би накарала съответния човек да се почувства изоставен, или да намеква, че ен ещо  „по-малко“ от всеки друг. Избягвайте да използвате унизителни термини като „осакатяване“, „изоставане“ или „джудже“, а ги заменете с термини и фрази като „човек, използващ инвалидна количка“, „малък човек“ и „той има затруднение в ученето“. Не използвайте уврежданията като начин да опишете дадено лице. Например, вместо да казвате „дете аутист“, по-добре е да кажете „дете от аутистичния спектър“.

  1. Подчертайте приликите

Важно е детето ви да научи, че човекът с увреждане не е толкова по-различен – той изпитва чувства, обича да се забавлява, обича семейството си и има любим спорт. Погрижете се да разделите човека от увреждането му като обяснявате на детето си, че то и човекът с увреждане си приличат.

Например, може би вашето семейство има съседи с момче, което има синдром на Даун. Двете деца обичат да гледат футбол и да плуват. Може би са на една възраст, а може би и двамата имат домашен любимец. Посочването на приликите ще покаже на детето ви, че наличието на увреждане не определя човека, както физическите характеристики на човек не го определят.

  1. Научете детето ви на разбиране и съпричастност

Всички деца са сходни в много отношения и също така са различни по свой собствен начин. Вместо просто да кажете на детето си, че човек с увреждане не може да направи нещо, поговорете и за силните му страни. Научете детето си да търси силни страни, вместо просто да се фокусира върху слабостите. За него е важно да разбере, че само защото някой не може да практикува дадена дейност, това не означава, че той или тя не превъзхожда останалите в други области. Попитайте детето си как би се чувствало на мястото на някой друг и как би искало да се отнасят с него. След това го научете да се отнася към другите по същия начин. Ранното усвояване на емпатия е важен житейски урок.

Например, ако детето ви има съученик с увреден слух, не фокусирайте въпросите си върху факта, че той не чува, попитайте в какво е добър неговият съученик – математика, литература, а може би спорт? След това обсъдете с детето си собствените му силни страни и кои дейности и уроци намира за трудни. Помогнете му да разбере, че всички хора имат силни и слаби страни и че е важно да сме опора на останалите в преодоляването на трудностите, както бихме искали другите да ни подкрепят в области, в които не се справяме.

  1. Адресирайте и осъдете тормоза

Децата с увреждания са лесна мишена за тормоз от страна на други деца и дори възрастни. Говорете с детето си защо да наранява умишлено чувствата на друго дете е изключително неправилно и го научете да се извинява, когато е уязвило някого. Важно е детето ви да знае, че всеки, дори личност, която изглежда или се държи по различен начин, изпитва чувства точно като него и заслужава да бъде третирана добре и с уважение.

Може да си измислите документ наречен „Тормозът спира тук“. Подпишете го заедно с детето ви и сключете сделка, според която да тормозиш другите е забранено, а ако видиш някого в беда ще се опиташ да му помогнеш.

  1. Научете детето да се отнася с уважение към всички средства, които улесняват живота на хората с увреждания

Научете детето си да се отнася с уважение към медицинските средства като бастуни, инвалидни колички и служебни кучета. Уверете се, че то разбира, че тези неща са там, за да помогнат на човека, който се нуждае от тях, и че те не са играчки.

Може да бъде трудно, когато детето ви види служебно куче на обществено място и иска да го погали. Обяснете му защо не може. Например можете просто да кажете „Това куче не е домашен любимец – неговата работа е да помогне на този човек да се ориентира по-добре в пространството. Кучето работи в момента, така че нека не го разсейваме.“

 

Коментари

Neutral avatar

Подобни статии


Нашите спонсори

Нашите партньори