Първите 3 години играят съществена роля за развитието на личността и уменията и на индивида в бъдеще.
Какво означава ранно детско развитие?
Терминът ранно детско развитие маркира периода от раждането до третата година на детето - като тук не става въпрос за ранна интелектуализация. Детето следва своя собствен ход на развитие, но е хубаво да се знае, че тази възраст е доказана като ключова за развитието на психиката, интелекта, емоционалността, комуникативните и социалните умения на един човек до края на живота му, и е базова за развитието на индивида.
Основни етапи в развитието на детето през ранното детство:
1. От 0 до 3 месеца
Социо-емоционално развитие
- Успокоява се само (напр. приближава ръце до устата си и ги смуче, активира сукателния рефлекс, който го успокоява)
- Осъзната усмивка
- Разпознава родителите си
Комуникативно развитие
- Гласни звукове А, И, съгласни Х,К (в края на 1 месец)
- Съгласни ГХК, гласна Е (в края на 2 месец)
- Гукане, първи сричкови комбинации (в края на 3 месец)
- Обръща главата си на двете страни по посока на шум
Когнитивно развитие (умения за учене, мислене и решаване на проблеми)
- Задържа вниманието си върху лица
- Погледът следва обект, движещ се бавно в зрителното поле (на 2 месеца)
- Демонстрира признаци на отегченост (плаче, недоволства, мрънка), когато нещо му е омръзнало и няма промяна
Двигателно развитие
- Държи стабилно главата си, в изправено положение
- Подлага ръце под гръдния кош и се надига, когато лежи по корем
- Събира двете си ръце към средната линия на тялото, когато си играе (към края на периода)
- Държи дланите си отворени (след първи месец?)
- Рита с крачета
- Държи играчка в ръка здраво и я гледа (в края на периода)
Умения за хранене и пиене
- Суче от гърда или пие мляко и вода от шише
2. От 4 до 6 месеца
Социо-емоционално развитие
- Усмихва се спонтанно и избирателно на хората
- Копира лицева експресия като усмивка или мръщене
- Харесва му да си играе с друг човек и може да се разплаче, когато играта спре
Комуникативно развитие
- Започва да си „бърбори“, ясни сричкови комбинации с различна интонация
- Имитира звучене което чува
- Плаче по различен начин, когато е гладно, изпитва болка или е уморено
- Смее се с глас, силно „цвърчи“ от удоволствие
- Прави „балони” от слюнка, „бръмчи”, съгласни М,Б,В (след 4м)
Когнитивно развитие (умения за учене, мислене и решаване на проблеми)
- Има ясно различими сигнали, когато е щастливо или тъжно
- Демонстрира своята привързаност
- Посяга към играчки с една ръка
- Координация между очите и ръцете, за да достигне до предмет
- Разпознава близките си хора и предмети от разстояние
Двигателно развитие
- Изправя главата си до 90*, когато лежи по корем и я държи стабилно, когато е изправено
- Пренася част от тежеста си върху краката, когато го държите изправено
- Може да се обръща от корем по гръб
- Може да хваща и държи играчка, да я тръска, да дрънка с дръкнкалка
- Лапа си ръцете или предмети
- Изправя се на лакти, когато лежи по корем
Умения за хранене и пиене
- Познава шишето си, слага ръце около него
- Има умения да се справи с нова храна (пюре)
3. От 6 до 9 месеца
Социо-емоционално развитие
- Разпознава хората от семейството и започва да различава, когато някой е непознат
- Различава мимиките на възрастните: гневното и усмихнатото изражение събуждат различни реакции
- Обича да играе с другите, особено с родителите. Забелязва се интерес и радост в игри, при които детето и възрастния се редуват да изпълняват едни и същи действие (напр. игра на „куку“)
- Отговаря на емоционалните реакции на другите и често изглежда щастливо
- Звучен смях, по повод на гъделичкане и повтарящи се игри с редуване
- Харесва да се гледа в огледалото, в което се разпознава.
Комуникативно развитие
- Отговаря на звуци като произвежда звуци
- Докато бърбори сменя звуците (аа-ах, е-е-ех) и му харесва родителите да ги повтарят, очаква включването им в тази игра
- Реагира на името си
- Издава звуци, за да покаже радост или недоволство
- Повтаря двойни срички без значение, т. нар. „лепетна реч” (мама-ма, та-та-та)
- Търси мама или татко след запитване
- Имитира кашлица, цъкане с език и др.
- Опитва да се приспива само с ЪЪ-Ъ
Когнитивно развитие (умения за учене, мислене и решаване на проблеми)
- Оглежда се за предмети в непосредствена близост
- Демонстрира интерес към обектите и опитва да достигне до такива които не са в обсега му
- Поставя предмети в устата си
- Прехвърля предмет от едната в другата ръка
Двигателно развитие
- Обръща се от корем по гръб и от гръб по корем, може да се търкаля
- Когато е изправено, поема тежестта си върху краката и може да подскача
- Започва да седи без опора
- Пълзи, като е възможно това първо да е назад и след това напред
Умения за хранене и пиене
- Може да яде пасирана храна, прави опити да се храни с ръце
- Държи шишето без помощ
- Опитва се да дъвче
4. От 9 до 12 месеца
Социо-емоционално развитие
- Страхува се от непознати
- Срамежливост, която не личи в присъствието на хората, които обикновено са около детето
- „Прилепва“ към близките си
- Има любими играчки
- Открива целувката и се показва щедро в това отношение
Комуникативно развитие
- Разбира „не“, реагира по различен начин на похвала и забрана
- Появяват се първите бебешки думи (в края на периода), дума – изречение с различна интонация
- Изпълнява проста поръчка от едно действие
- Копира звуците и жестовете на другите
- Посочва с показалец предмети – посочващ жест
Когнитивно развитие (умения за учене, мислене и решаване на проблеми)
- Проследява падащи предмети
- Търси предмет, който вижда, че скривате
- Играе на „Ку – Ку“ или „Напред – Назад“
- Гладко прехвърля предмети от една в друга ръка
- Все още поставя предмети в устата, но изследването с очи и пръсти започва да се налага над това с устата.
Двигателно развитие
- Изправя се като се държи за мебели/предмети
- Сяда без помощ, пази равновесие и може да се върти и навежда без опасност да падне
- Пълзи
- Често ходи с чужда помощ
- Развива се фината моторика: детето е в състояние да хване малка троха между палеца и показалеца. Показалецът става активен (инструмент за изследване чрез допир)
Умения за хранене и пиене
- Яде гъста храна с лъжица
- Храни с пръсти, може да държи лъжица
Автори: Милена Наумова-Синигерова, Петя Йорданова
Милена Наумова-Синигерова завършва "Педагогика за деца с интелектуална недостатъчност" в СУ "Св. Климент Охродски", след това магистратура по логопедия пак там. Работи в първия у нас общински център за работа с деца и младежи с аутизъм. Преди 3 години е един от създателите на Център за детско развитие "Ние, децата". Работи с деца с различни комуникативни нарушения и техните семейства.
Петя Йорданова е завършила социология и психология в Германия, Университета във Вюрцбург. Специализира Психология на развитието пак там. През 2007г. започва работа с деца и младежи от аутистичния спектър в единствения специализиран за това общински център в София. Професионалните й интереси винаги са били в областта на ранното детско развитие, нарушенията и превенцията му. През 2014г. се ражда нейният син, а с него и Център за детско развитие „Ние, децата“, където работи с деца и родителите им.
Можете да изтеглите безплатно като файл оттук, всички етапи за развитие до 3-годишна възраст, както и тревожните знаци. А повече за тях можете да научите от лекцията на Петя и Милена:
Коментари