Bulgaria
info@babyspace.bg 359 2 489 94 92
2019-05-03 08:47:34 +0300 Първите 3 години играят съществена роля за развитието на личността и уменията и на индивида в бъдеще. Ранното детско развитие: важните етапи, тревожните знаци и защо е важно да действаме бързо

Ранното детско развитие: важните етапи, тревожните знаци и защо е важно да действаме бързо

Ранното детско развитие: важните етапи, тревожните знаци и защо е важно да действаме бързо 470 900
Статия на Академия за родители
Първите 3 години играят съществена роля за развитието на личността и уменията и на индивида в бъдеще.

Какво означава ранно детско развитие?

Терминът ранно детско развитие маркира периода от раждането до третата година на детето - като тук не става въпрос за ранна интелектуализация. Детето следва своя собствен ход на развитие, но е хубаво да се знае, че тази възраст е доказана като ключова за развитието на психиката, интелекта, емоционалността, комуникативните и социалните умения на един човек до края на живота му, и е базова за развитието на индивида.

 

Основни етапи в развитието на детето през ранното детство:

1. От 0 до 3 месеца

Социо-емоционално развитие

  • Успокоява се само (напр. приближава ръце до устата си и ги смуче, активира сукателния рефлекс, който го успокоява)
  • Осъзната усмивка
  • Разпознава родителите си

Комуникативно развитие

  • Гласни звукове А, И, съгласни Х,К (в края на 1 месец)
  • Съгласни ГХК, гласна Е (в края на 2 месец)
  • Гукане, първи сричкови комбинации (в края на 3 месец)
  • Обръща главата си на двете страни по посока на шум

Когнитивно развитие (умения за учене, мислене и решаване на проблеми)

  • Задържа вниманието си върху лица
  • Погледът следва обект, движещ се бавно в зрителното поле (на 2 месеца)
  • Демонстрира признаци на отегченост (плаче, недоволства, мрънка), когато нещо му е омръзнало и няма промяна

Двигателно развитие

  • Държи стабилно главата си, в изправено положение
  • Подлага ръце под гръдния кош и се надига, когато лежи по корем
  • Събира двете си ръце към средната линия на тялото, когато си играе (към края на периода)
  • Държи дланите си отворени (след първи месец?)
  • Рита с крачета
  • Държи играчка в ръка здраво и я гледа (в края на периода)

Умения за хранене и пиене

  • Суче от гърда или пие мляко и вода от шише

 

2. От 4 до 6 месеца

Социо-емоционално развитие

  • Усмихва се спонтанно и избирателно на хората
  • Копира лицева експресия като усмивка или мръщене
  • Харесва му да си играе с друг човек и може да се разплаче, когато играта спре

Комуникативно развитие

  • Започва да си „бърбори“, ясни сричкови комбинации с различна интонация
  • Имитира звучене което чува
  • Плаче по различен начин, когато е гладно, изпитва болка или е уморено
  • Смее се с глас, силно „цвърчи“ от удоволствие
  • Прави „балони” от слюнка, „бръмчи”, съгласни М,Б,В (след 4м)

Когнитивно развитие (умения за учене, мислене и решаване на проблеми)

  • Има ясно различими сигнали, когато е щастливо или тъжно
  • Демонстрира своята привързаност
  • Посяга към играчки с една ръка
  • Координация между очите и ръцете, за да достигне до предмет
  • Разпознава близките си хора и предмети от разстояние

Двигателно развитие

  • Изправя главата си до 90*, когато лежи по корем и я държи стабилно, когато е изправено
  • Пренася част от тежеста си върху краката, когато го държите изправено
  • Може да се обръща от корем по гръб
  • Може да хваща и държи играчка, да я тръска, да дрънка с дръкнкалка
  • Лапа си ръцете или предмети
  • Изправя се на лакти, когато лежи по корем

Умения за хранене и пиене

  • Познава шишето си, слага ръце около него
  • Има умения да се справи с нова храна (пюре)

 

3. От 6 до 9 месеца

Социо-емоционално развитие

  • Разпознава хората от семейството и започва да различава, когато някой е непознат
  • Различава мимиките на възрастните: гневното и усмихнатото изражение събуждат различни реакции
  • Обича да играе с другите, особено с родителите. Забелязва се интерес и радост в игри, при които детето и възрастния се редуват да изпълняват едни и същи действие (напр. игра на „куку“)
  • Отговаря на емоционалните реакции на другите и често изглежда щастливо
  • Звучен смях, по повод на гъделичкане и повтарящи се игри с редуване
  • Харесва да се гледа в огледалото, в което се разпознава.

Комуникативно развитие

  • Отговаря на звуци като произвежда звуци
  • Докато бърбори сменя звуците (аа-ах, е-е-ех) и му харесва родителите да ги повтарят, очаква включването им в тази игра
  • Реагира на името си
  • Издава звуци, за да покаже радост или недоволство
  • Повтаря двойни срички без значение, т. нар. „лепетна реч” (мама-ма, та-та-та)
  • Търси мама или татко след запитване
  • Имитира кашлица, цъкане с език и др.
  • Опитва да се приспива само с ЪЪ-Ъ

Когнитивно развитие (умения за учене, мислене и решаване на проблеми)

  • Оглежда се за предмети в непосредствена близост
  • Демонстрира интерес към обектите и опитва да достигне до такива които не са в обсега му
  • Поставя предмети в устата си
  • Прехвърля предмет от едната в другата ръка

Двигателно развитие

  • Обръща се от корем по гръб и от гръб по корем, може да се търкаля
  • Когато е изправено, поема тежестта си върху краката и може да подскача
  • Започва да седи без опора
  • Пълзи, като е възможно това първо да е назад и след това напред

Умения за хранене и пиене

  • Може да яде пасирана храна, прави опити да се храни с ръце
  • Държи шишето без помощ
  • Опитва се да дъвче

 

4. От 9 до 12 месеца

Социо-емоционално развитие

  • Страхува се от непознати
  • Срамежливост, която не личи в присъствието на хората, които обикновено са около детето
  • „Прилепва“ към близките си
  • Има любими играчки
  • Открива целувката и се показва щедро в това отношение

Комуникативно развитие

  • Разбира „не“, реагира по различен начин на похвала и забрана
  • Появяват се първите бебешки думи (в края на периода), дума – изречение с различна интонация
  • Изпълнява проста поръчка от едно действие
  • Копира звуците и жестовете на другите
  • Посочва с показалец предмети – посочващ жест

Когнитивно развитие (умения за учене, мислене и решаване на проблеми)

  • Проследява падащи предмети
  • Търси предмет, който вижда, че скривате
  • Играе на „Ку – Ку“ или „Напред – Назад“
  • Гладко прехвърля предмети от една в друга ръка
  • Все още поставя предмети в устата, но изследването с очи и пръсти започва да се налага над това с устата.

Двигателно развитие

  • Изправя се като се държи за мебели/предмети
  • Сяда без помощ, пази равновесие и може да се върти и навежда без опасност да падне
  • Пълзи
  • Често ходи с чужда помощ
  • Развива се фината моторика: детето е в състояние да хване малка троха между палеца и показалеца. Показалецът става активен (инструмент за изследване чрез допир)

Умения за хранене и пиене

  • Яде гъста храна с лъжица
  •  Храни с пръсти, може да държи лъжица

 

Автори: Милена Наумова-Синигерова, Петя Йорданова

Милена Наумова-Синигерова завършва "Педагогика за деца с интелектуална недостатъчност" в СУ "Св. Климент Охродски", след това магистратура по логопедия пак там. Работи в първия у нас общински център за работа с деца и младежи с аутизъм. Преди 3 години е един от създателите на Център за детско развитие "Ние, децата". Работи с деца с различни комуникативни нарушения и техните семейства.

Петя Йорданова е завършила социология и психология в Германия, Университета във Вюрцбург. Специализира Психология на развитието пак там. През 2007г. започва работа с деца и младежи от аутистичния спектър в единствения специализиран за това общински център в София. Професионалните й интереси винаги са били в областта на ранното детско развитие, нарушенията и превенцията му. През 2014г. се ражда нейният син, а с него и Център за детско развитие „Ние, децата“, където работи с деца и родителите им.

 

Можете да изтеглите безплатно като файл оттук, всички етапи за развитие до 3-годишна възраст, както и тревожните знаци. А повече за тях можете да научите от лекцията на Петя и Милена: 

 

 

 

Коментари

Neutral avatar

Подобни статии


Нашите спонсори

Нашите партньори