Bulgaria
info@babyspace.bg 359 2 489 94 92
2023-08-28 17:04:14 +0300 Много родители смятат, че най-добрият начин да развият интелектуалните и емоционалните способности на детето си е то да прекарва повече време в учене в конвенционална класна стая. Ползите за емоционалното и интелектуалното развитие на малките деца от играта на открито – част трета

Ползите за емоционалното и интелектуалното развитие на малките деца от играта на открито – част трета

Ползите за емоционалното и интелектуалното развитие на малките деца от играта на открито – част трета 470 900
Много родители смятат, че най-добрият начин да развият интелектуалните и емоционалните способности на детето си е то да прекарва повече време в учене в конвенционална класна стая.

Нека си припомним какви са ползите за физическото и социалното развитие на децата от играта на открито от част първа и част втора на материала.

1. Ползи за емоционалното развитие от играта на открито

Наред със социалните и физическите ползи от играта на открито, децата, които играят навън често, обикновено са по-устойчиви емоционално и възприемат преживяванията, с които се сблъскват, по-лесно от децата, които нямат достатъчно възможности да играят навън. Ето и част от тях:

  • Използване на всичките пет сетива

Гледането на телевизия изисква използването само на две сетива – слух и зрение. В резултат на това децата, които гледат много телевизия, имат ограничен капацитет да обработват и реагират на сетивните стимули, които срещат през целия си живот.

Децата, които редовно играят на открито, ангажират до голяма степен всичките си сетива чрез изследване. Тези „експедиции“ им доставят набор от данни за заобикалящата ги среда и ги учат как да обработват правилно и как да съхраняват пристигащата информация. 

  • Насърчаване на независимостта

Проучванията показват, че играта на открито помага на децата да изградят своята независимост. Родителите обикновено са наблизо, разбира се, но играта навън дава на децата усещане за свобода, което рядко изпитват в други условия.

Децата получават шанса да изследват и експериментират без усещането за постоянен родителски надзор. Тази свобода им позволява да измислят нови игри с приятели, да опитват нови неща и да тестват своите граници и възможности.

Например, те могат да се опитват да извършват дейности и задачи, които са невъзможни на закрито („Мога ли да премина през тази греда?“, „Мога ли да се изкача до върха на тази стълба?“) и следователно да получат удовлетворението от успеха или да се поучат от неуспеха.

  • Саморефлексия 

Саморефлексията е неразделна част от обучението как да се справяме със стреса на ежедневието. По време на неструктурирана игра на открито децата могат да поемат рискове и да опитват нови неща. В резултат, на което те ще изпитат набор от емоции в отговор на своите провали и успехи. Поглеждайки назад към тези преживявания, те ще разберат как да търсят успех и да се учат от неуспехите си.

Тази нова способност помага на децата да анализират и контролират емоциите си. Децата, които не знаят как да управляват емоциите си, са склонни да проявяват както вербална, така и физическа агресия. Децата, които са се упражнявали как да управляват  чувствата си, се стремят да решават проблемите си по по-спокоен и дипломатичен начин.

  • Устойчивост

Чували сте го и преди, но ще го кажем отново. Днешните деца са свикнали с удобна среда и моментално удовлетворение. Прекарването на време на открито, което често е непредвидимо, учи децата да издържат на емоционални и физически трудности. Приключенията на открито също им показват как да преминават през неудобни ситуации, изграждайки увереност и вътрешна мотивация. 

 

2. Ползи за интелектуалното развитие от играта на открито

Знаете ли, че да насърчавате детето да прекарва време навън също е чудесен начин да развиете интелектуалните му способности? Играта на открито има следните важни предимства:

  • Активно развитие на организационните умения и уменията за справяне с проблеми

По време на неструктурирана игра на открито децата измислят нови игри, изследват заобикалящата ги среда и стават по-независими. В допълнение към новооткритата си самостоятелност, те също така развиват своите умения за вземане на решения и организационни способности. Чрез индивидуална и съвместна игра децата се учат да решават проблеми, да създават и да се справят с измислени ситуации и да превръщат идеите в реалност. Тези преживявания ги тренират как да следват правила и да уважават другите.

  • Усъвършенстване на междуличностните умения

Независимо дали са в парка или на детската площадка, децата често се срещат с други деца и се научават как да изграждат истински приятелства. Родителите могат да улеснят това взаимодействие, като организират срещи на открито с приятели. Външните пространства като детските площадки предоставят на децата пространство да практикуват формиране на взаимоотношения без родителска помощ.

  • Разширяване на представата за пространството за обучение

Играта на открито показва на децата, че могат да учат навсякъде, не само в класни стаи и закрити пространства за обучение. Например, докато отчитат резултата от дадена игра, те укрепват способността си да броят и научават за връзките между числата при промяна на резултата.

  • Подбужда интерес към нови теми

Прекарването на повече време сред природата запознава децата с нови гледки, звуци и миризми. Всички тези непознати преживявания ще предизвикат любопитство. Що за животно е това? Колко време отнема на дърветата да растат? Вашето дете може да развие интерес към екологията, например. 

Насърчете нови интереси, като предоставите необходимите време и материали, за да задълбочи детето знанията си. Например, ако детето ви иска да научи повече за дърветата, заведете го на разходка сред природата, гледайте образователни клипове за растенията, подарете му енциклопедия с детайлна информация за видовете и др.

 

Децата играят различно на различните етапи от живота си. Не можете да очаквате 2-годишно дете да играе по същия начин като 8-годишно дете. Но въпреки че ще проявяват различни интереси в зависимост от етапа на развитие, децата от всички възрасти извличат огромна полза от времето на открито. А вие родители, запомнете, че всички игри и дейности на открито, дори и на пръв поглед съвсем обикновени и лесни, обогатяват детето. Въпреки че 1-годишно дете все още не умее да се люлее само или да се плъзга по пързалка само, то започва да пидобива представа за гладка повърхност, за наклон, че слънчевите лъчи топлят, че птичките живеят в дърветата и че чуроликат красиво. Всяка разходка разширява хоризонта и носи нови приключения.

 

Материалът е адаптиран от www.miracle-recreation.com

 

Коментари

Neutral avatar

Подобни статии


Нашите спонсори

Нашите партньори