Bulgaria
info@babyspace.bg 359 2 489 94 92
2021-05-28 09:52:18 +0300 Най-важните акценти, на които трябва да ги научите, за да изградят финансовата си дисциплина. Финансови уроци за деца

Финансови уроци за деца

Финансови уроци за деца 470 900
Това са най-важните акценти, на които трябва да научите децата си, за да им помогнете да изградят финансовата си дисциплина по-късно.

На възраст между 3 и 5 години децата трябва да научат следното:

  1. Имаш нужда от пари, за да си купуваш неща.

Дейности, които ще помогнат:

  • Да разпознават монетите и тяхната стойност.
  • Дискутирайте колко са ценни нещата, за които не се плаща – например играта с приятели.
  • Научете ги да забелязват нещата, които струват пари – сладолед, гориво за колата, дрехи и т.н.

 

  1. Парите се изкарват с работа.

Дейности, които ще помогнат:

  • Опишете работата си на детето.
  • Когато се возите в колата или градския транспорт, давайте пример за различни занимания, като посочвате през прозореца – шофьор на такси, полицай и т.н.
  • Обяснете, че има хора, които създават свой собствен бизнес – магазини за дрехи, ресторанти и т.н., и тези хора се наричат предприемачи.
  • Окуражавайте детето да мисли за това как то самото би могло да изкарва пари – например с щанд за лимонада и бисквитки на някой семеен празник.

 

  1. Може да се наложи да почакаш, докато успееш да си купиш нещо, което много искаш да имаш.

Дейности, които ще помогнат:

  • Когато детето чака реда си за въртележката или люлките, или с нетърпение отброява дните до мечтаната ваканция, му обърнете внимание, че понякога се налага да почакаме, докато получим нещата, които искаме.
  • Надпишете три буркана или кутии – един за спестяване, един за харчене и един за споделяне.
  • Предложете на детето да слага част от парите, които получава от роднини, в спестовния буркан, за да може да си купи играчка или лакомство, когато успее да събере достатъчно.

 

  1. Има разлика между неща, които искам, и неща, от които се нуждая.

Дейности, които ще помогнат:

  • Когато пазарувате заедно, посочете основните неща, без които не може – храна и дрехи например, и помолете детето да изброи няколко неща, които иска да притежава, но не задължително.
  • Говорете си за това как в семейството решавате какво да купите и какво не. Кое е по-важно – бисквитите или плодовете? Содата или млякото?
  • Нарисувайте кръг и го разчертайте на различни секции – храна, битови сметки, дрехи и "незадължителни неща“, за да онагледите кои са перата, от които може да се пести.

 

Между 6 и 10 години започва усвояването на полезни навици:

  1. Трябва да избираш как да харчиш парите си.

Дейности, които ще помогнат:

  • Включете детето в някои от малките решения, които вземате. Например, в магазина му обяснете защо избирате една стока пред друга.
  • Дайте на детето 2 лева и му позволете само да избере кой плод да купи.
  • Когато пазарувате заедно, мислете на глас – „Имаме ли нужда от това“, „Мога ли да го взема назаем от някого“, „Дали може да се намери по-евтино на друго място“.

 

  1. Сравнявай цените, преди да купиш.

Дейности, които ще помогнат:

  • Когато избирате играчка, седнете заедно пред компютъра и сравнете цената й в няколко онлайн магазина.
  • Използвайте ваучери и карти за намаления и показвайте на детето колко пестите по този начин.
  • Помислете дали не можете да му дадете част от спестяванията, за които да се грижи само в случай, че се съгласи да принтира или изрязва промоционални ваучери от интернет.

 

  1. Споделянето на лична информация в интернет може да бъде скъпо и опасно.

Дейности, които ще помогнат:

  • Осведомявайте се за сайтовете, които детето посещава.
  • Преценете кои сайтове са неподходящи за деца и ги блокирайте чрез софтуер за родителски контрол.
  • Създайте правилото, че детето не бива да споделя никаква лична информация в интернет – имена, адрес, телефонен номер, училище.
  • Не позволявайте да купува каквото и да е онлайн без разрешението ви.

 

  1. Спестовните сметки защитават парите ти и ти дават печалба.

Дейности, които ще помогнат:

  • Посетете банков клон с детето си.
  • Поинтересувайте се от лихвата на спестовната си сметка.
  • Обяснете на детето, че парите във влоговете са защитени от държавното законодателство. Ако банката фалира, то ще получи парите си обратно.
  • Направете спестовна сметка за детето си.

 

В периода между 11 и 13 години трябва да се обърне внимание върху управлението на личния бюджет в дългосрочен план:

  1. Трябва да спестяваш поне 10 стотинки от всеки лев, който получаваш.

Дейности, които ще помогнат:

  • Насърчавайте детето да пести поне 10% от парите, които получава.
  • Окуражавайте го да си набелязва неща, които иска да притежава, и следете за това да работи упорито за постигането на целите си.
  • За да създадете навика да пести, ходете заедно до банката 2-3 пъти в годината, за да влага част от спестяванията си, колкото и минимални да са те. Показвайте му колко набъбва сметката му след всяко посещение.
  • Направете си уговорка и я спазвайте стриктно. Обещайте му да му давате по 25 стотинки за всеки спестен от него лев.

 

  1. Споделянето на информация като номер на кредитна или дебитна карта в интернет може да е опасно, защото някой може да я открадне.

Дейности, които ще помогнат:

  • Обсъдете опасностите, които крие споделянето на лична информация в интернет.
  • Обяснете, че измамниците могат да използват всяка една лична информация, за да отворят банкова сметка или да създадат фалшиви документи.
  • Въведете правилото детето никога да не отговаря на имейли от хора, които не познава, и да не отваря съмнителни линкове за бързи печалби.

 

  1. Колкото по-бързо пестиш, толкова повече ще печелиш от лихвите.

Дейности, които ще помогнат:

  • Отделете време да се поинтересувате от лихвените проценти и да направите проста схема, която детето да разбере. Ако всяка година пести по 100 лв, започвайки от 14-годишна възраст, на 65 години ще има 23 000 лева. Ако направи същото, но започне със спестяването на 35 години, на 65 ще има 7000 лева.
  • Обсъдете възможностите за спестяване на пари. От какво ще трябва да се лиши детето? А струва ли си?

 

  1. Използването на кредитна карта е като вземане на заем. Ако не върнеш всичко, което си похарчил в рамките на месеца, ще се наложи да платиш повече от това, което си използвал.

Дейности, които ще помогнат:

  • Обяснете защо не е добре да се плаща с кредитна карта нещо, което не можем да си позволим да имаме.
  • Разгледайте заедно условията, които различните банки предлагат, и ги обсъдете.
  • Поговорете за случаите, в които използването на кредитна карта е удобно – например пазаруването онлайн.


Източник: Moneyasyougrow.org

 

Коментари

Neutral avatar

Подобни статии


Нашите спонсори

Нашите партньори